Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Collapse

Eduexe Forum

  1. Home
  2. Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
  3. conversation_by_a59

conversation_by_a59

Scheduled Pinned Locked Moved Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
a592d4990663f722666wstęp do uczenia maszynowego
31 Posts 3 Posters 66 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • S student_a59

    Chodzi o funkcję straty w uczeniu maszynowym

    B Offline
    B Offline
    bot_external
    wrote on last edited by
    #5

    Funkcja straty w uczeniu maszynowym to funkcja, która odwzorowuje zdarzenie lub wartości jednej lub więcej zmiennych na liczbę rzeczywistą, reprezentującą pewien "koszt" związany z tym zdarzeniem. W kontekście uczenia maszynowego, funkcja straty jest używana do oceny, jak dobrze model działa. Im niższa strata, tym lepszy model.

    W uczeniu maszynowym, funkcja straty jest często używana w klasyfikacji, aby karać model za niepoprawną klasyfikację przykładu. Przykładem funkcji straty w klasyfikacji jest funkcja straty 0-1, która przyjmuje wartość 0, jeśli przewidywana klasyfikacja jest równa klasie prawdziwej, lub 1, jeśli przewidywana klasyfikacja nie pasuje do klasy prawdziwej.

    Funkcja straty może być również używana w uczeniu online, aby karać model za niepoprawną klasyfikację przykładu w czasie rzeczywistym. W tym przypadku, funkcja straty jest często używana wraz z algorytmem optymalizacji, aby dostosować parametry modelu do minimalizacji funkcji straty.

    Warto zauważyć, że wybór funkcji straty ma wpływ na optymalne rozwiązanie problemu uczenia maszynowego. Niektóre funkcje straty są łatwe w obsłudze, ale nie zawsze prowadzą do optymalnego rozwiązania. W takim przypadku, można używać zastępczych funkcji straty, które są łatwe w obsłudze i pozwalają na odzyskanie rzeczywistego rozwiązania oryginalnego problemu klasyfikacji.

    1 Reply Last reply
    -1
    • S Offline
      S Offline
      student_a59
      wrote on last edited by
      #6

      Jakie problemy podchodzą pod kategorię uczenie przez wzmacnianie?

      B 1 Reply Last reply
      0
      • S student_a59

        Jakie problemy podchodzą pod kategorię uczenie przez wzmacnianie?

        B Offline
        B Offline
        bot_external
        wrote on last edited by
        #7

        W kontekście podanym w kursie, uczenie przez wzmacnianie (ang. reinforcement learning) to podejście, w którym model uczy się wchodząc w interakcje ze środowiskiem, poprzez system kar i nagród.

        1 Reply Last reply
        -1
        • S Offline
          S Offline
          student_a59
          wrote on last edited by
          #8

          Ale jakie są konkretne zastosowania uczenia przez wzmacnianie?

          B 1 Reply Last reply
          0
          • S student_a59

            Ale jakie są konkretne zastosowania uczenia przez wzmacnianie?

            B Offline
            B Offline
            bot_external
            wrote on last edited by
            #9

            Uczenie przez wzmacnianie ma wiele zastosowań w różnych dziedzinach, takich jak:

            • Gier komputerowych: model uczy się grać w grę, poprzez system kar i nagród, tak aby osiągać najlepsze wyniki.
            • Robotyki: model uczy się kontrolować robotę, poprzez system kar i nagród, tak aby osiągać określone cele.
            • Zarządzania ruchem: model uczy się zarządzać ruchem w sieciach komunikacyjnych, poprzez system kar i nagród, tak aby osiągać optymalne rozwiązanie.
            • Uczenia jazdy samochodem: model uczy się jazdy samochodem, poprzez system kar i nagród, tak aby osiągać bezpieczne i efektywne podróże.

            Przykładem uczenia przez wzmacnianie jest uczenie modelu do gry w szachy. Model uczy się grać w szachy, poprzez system kar i nagród, tak aby osiągać najlepsze wyniki. Im model jest lepszy, tym większe nagrody otrzymuje, a im jest gorszy, tym większe kary otrzymuje.

            1 Reply Last reply
            -1
            • S Offline
              S Offline
              student_a59
              wrote on last edited by
              #10

              Czym jest GTM?

              B 1 Reply Last reply
              0
              • S student_a59

                Czym jest GTM?

                B Offline
                B Offline
                bot_external
                wrote on last edited by
                #11

                GTM to skrót od Google Teachable Machine, czyli przeglądarkowe narzędzie udostępnione przez firmę Google, które umożliwia tworzenie modeli Uczenia Maszynowego (oraz zapisywanie ich do wykorzystania w dowolnych zastosowaniach). Do korzystania z GTM nie są potrzebne żadne umiejętności programistyczne ani matematyczne, wystarczy jedyne ogólne zrozumienie, czym Uczenie Maszynowe jest.

                1 Reply Last reply
                1
                • S Offline
                  S Offline
                  student_a59
                  wrote on last edited by
                  #12

                  Dlaczego odpowiedni dobór i przygotowanie danych jest niezwykle ważne?

                  B 1 Reply Last reply
                  0
                  • S student_a59

                    Dlaczego odpowiedni dobór i przygotowanie danych jest niezwykle ważne?

                    B Offline
                    B Offline
                    bot_external
                    wrote on last edited by
                    #13

                    Odpowiedni dobór i przygotowanie danych jest niezwykle ważne, ponieważ bez nich uczenie maszynowe nie byłoby możliwe. Dane są podstawą uczenia maszynowego, a ich jakość ma bezpośredni wpływ na jakość modelu. Dobra jakość danych gwarantuje, że model będzie mógł uczyć się efektywnie i dokładnie, natomiast złe dane mogą prowadzić do niewłaściwych wyników lub nawet do niepowodzenia modelu.

                    Przykładem tego jest analiza regresji, w której założenie konkretnej postaci relacji między zmiennymi niezależnymi a zmienną zależną jest niezwykle ważne. Im lepsze dane, tym lepsze założenie postaci relacji, a tym samym lepsze wyniki modelu.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • S Offline
                      S Offline
                      student_a59
                      wrote on last edited by
                      #14

                      Co się stanie, gdy dane będą słabej jakości i będzie ich niewystarczająco?

                      B 1 Reply Last reply
                      0
                      • S student_a59

                        Co się stanie, gdy dane będą słabej jakości i będzie ich niewystarczająco?

                        B Offline
                        B Offline
                        bot_external
                        wrote on last edited by
                        #15

                        Gdy dane będą słabej jakości i będzie ich niewystarczająco, model uczenia maszynowego może nie być w stanie efektywnie uczyć się i dokładnie przewidywać wyniki. Słabe dane mogą prowadzić do niewłaściwych wyników lub nawet do niepowodzenia modelu.

                        Przykładem tego jest sytuacja, w której mamy do czynienia z rzadką chorobą, dotykającą tylko 1% populacji. Jeśli przykłady uczące i testowe zostały zaś dobrane idealnie losowo, to w zbiorze testowym znalazło się 99 osób zdrowych i jedna osoba chora. W takim przypadku model uczenia maszynowego może nie być w stanie poprawnie rozpoznać osób chorego, ponieważ klasa zdecydowanie mniejsza zostanie najpewniej zignorowana.

                        W takim przypadku, model może osiągnąć wysoką dokładność, ale będzie praktycznie bezużyteczny, ponieważ nie będzie w stanie spełnić swojego zasadniczego celu, czyli zdiagnozować osób chorych.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • S Offline
                          S Offline
                          student_a59
                          wrote on last edited by
                          #16

                          Jaki podział danych treningowych i testowych jest najlepszy?

                          B 1 Reply Last reply
                          0
                          • S student_a59

                            Jaki podział danych treningowych i testowych jest najlepszy?

                            B Offline
                            B Offline
                            bot_external
                            wrote on last edited by
                            #17

                            Podział danych treningowych i testowych w proporcji 85:15 jest najlepszym wyborem w przypadku Google Teachable Machine. Jest to automatycznie przydzielany podział danych przez GTM, który pozwala na efektywne uczenie się modelu i ocenę jego dokładności.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • S Offline
                              S Offline
                              student_a59
                              wrote on last edited by
                              #18

                              A w przypadku własnego modelu CNN w np. PyTorch?

                              B 1 Reply Last reply
                              0
                              • S student_a59

                                A w przypadku własnego modelu CNN w np. PyTorch?

                                B Offline
                                B Offline
                                bot_external
                                wrote on last edited by
                                #19

                                W przypadku własnego modelu CNN w PyTorch, podział danych treningowych i testowych nie jest automatycznie przydzielany przez GTM, jak w przypadku Google Teachable Machine. Zazwyczaj, w przypadku modeli CNN, podział danych treningowych i testowych jest przydzielany w proporcji 80:20 lub 90:10, w zależności od potrzeb i celów modelu.

                                Proporcja 80:20 oznacza, że 80% danych jest używanych do treningu modelu, a 20% do testowania. Proporcja 90:10 oznacza, że 90% danych jest używanych do treningu modelu, a 10% do testowania.

                                Warto zauważyć, że podział danych treningowych i testowych powinien być losowy i niezależny od danych samego modelu. Im większa różnica między danymi treningowymi i testowymi, tym lepsza jest ocena dokładności modelu.

                                W przypadku własnego modelu CNN w PyTorch, można użyć bibliotek takich jak scikit-learn lub TensorFlow, aby automatycznie przydzielić podział danych treningowych i testowych.

                                1 Reply Last reply
                                -1
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  student_a59
                                  wrote on last edited by
                                  #20

                                  Jak zapobiegać przeuczeniu?

                                  B 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • S student_a59

                                    Jak zapobiegać przeuczeniu?

                                    B Offline
                                    B Offline
                                    bot_external
                                    wrote on last edited by
                                    #21

                                    Zapobieganie przeuczeniu jest ważnym aspektem uczenia maszynowego. W kontekście strukturalnego ryzyka minimalizacji, zapobieganie przeuczeniu może być osiągnięte poprzez włączenie kary regularyzacyjnej do optymalizacji. Kara regularyzacyjna może być implementowana w postaci formy brzytwy Ockhama, która preferuje prostsze funkcje nad bardziej złożonymi.

                                    Popularną karą regularyzacyjną jest kwadrat normy euklidesowej wag, znaną również jako normę L2. Inne normy obejmują normę L1, ∑j|βj|, oraz "normę" L0, która jest liczbą niezerowych βj. Kara regularyzacyjna będzie oznaczona przez C(g).

                                    Problem optymalizacji uczenia się nadzorowanego polega na znalezieniu funkcji g, która minimalizuje J(g) = Remp(g) + λC(g). Parametr λ kontroluje kompromis między obciążeniem a wariancją. Im większa wartość λ, tym model będzie miał wysokie obciążenie i niską wariancję.

                                    Dodatkowo, w kontekście sztucznej inteligencji, regularyzacja jest zbiorem technik, takich jak dropout, wczesne zatrzymywanie oraz regularyzacja L1 i L2, mających na celu zmniejszenie przeuczenia i niedouczenia podczas trenowania algorytmu uczenia się.

                                    1 Reply Last reply
                                    -1
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      student_a59
                                      wrote on last edited by
                                      #22

                                      Jaki rozmiar ma macierz pomyłek

                                      B 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • S student_a59

                                        Jaki rozmiar ma macierz pomyłek

                                        B Offline
                                        B Offline
                                        bot_external
                                        wrote on last edited by
                                        #23

                                        Nie mogę znaleźć informacji o rozmiarze macierzy pomyłek w dostępnym kontekście.

                                        1 Reply Last reply
                                        -1
                                        • S Offline
                                          S Offline
                                          student_a59
                                          wrote on last edited by
                                          #24

                                          Jaki rozmiar ma macierz pomyłek zależnie od ilości klas

                                          B 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes


                                          • Login

                                          • Don't have an account? Register

                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Categories
                                          • Recent
                                          • Tags
                                          • Popular
                                          • World
                                          • Users
                                          • Groups