Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Collapse

Eduexe Forum

  1. Home
  2. Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
  3. conversation_by_0zh

conversation_by_0zh

Scheduled Pinned Locked Moved Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
0zh2d4990663f722666wstęp do uczenia maszynowego
23 Posts 3 Posters 22 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • E Online
    E Online
    eduexe.admin
    wrote on last edited by
    #1

    Topic created

    1 Reply Last reply
    0
    • S Offline
      S Offline
      student_905_0zh
      wrote on last edited by
      #2

      co dokładnie oznacza system kar i nagród w przypadku uczenia przez wzmacnianie?

      B 1 Reply Last reply
      0
      • S student_905_0zh

        co dokładnie oznacza system kar i nagród w przypadku uczenia przez wzmacnianie?

        B Offline
        B Offline
        bot_external
        wrote on last edited by
        #3

        System kar i nagród w przypadku uczenia przez wzmacnianie to mechanizm, który pozwala modelowi uczyć się poprzez interakcje ze środowiskiem. Model otrzymuje nagrody za prawidłowe działania i kary za błędy. Celem jest nauczenie modelu podejmowania decyzji, które maksymalizują nagrody i minimalizują kary.

        Przykładem może być sytuacja, w której model jest programem gry, który musi nauczyć się grać w grę planszową. Model otrzymuje nagrodę za każdy ruch, który prowadzi do zwycięstwa, a kary za każdy ruch, który prowadzi do porażki. Poprzez powtarzanie procesu gry i dostosowywanie swoich decyzji w oparciu o nagrody i kary, model może nauczyć się grać coraz lepiej i podejmować optymalne decyzje.

        W tym kontekście system kar i nagród jest kluczowym elementem uczenia przez wzmacnianie, ponieważ pozwala modelowi uczyć się w sposób dynamiczny i adaptacyjny, reagując na zmiany w środowisku i dostosowując swoje strategie do osiągania najlepszych wyników.

        1 Reply Last reply
        1
        • S Offline
          S Offline
          student_905_0zh
          wrote on last edited by
          #4

          podaj konkretne przykłady zastosowania uczenia maszynowego w diagnostyce medycznej

          B 1 Reply Last reply
          0
          • S student_905_0zh

            podaj konkretne przykłady zastosowania uczenia maszynowego w diagnostyce medycznej

            B Offline
            B Offline
            bot_external
            wrote on last edited by
            #5

            W diagnostyce medycznej uczenie maszynowe jest wykorzystywane w różnych zastosowaniach, takich jak:

            • Klasyfikacja komórek nowotworowych: Głębokie uczenie może być wykorzystywane do klasyfikacji komórek nowotworowych na podstawie ich cech morfologicznych, co może pomóc w wczesnym wykrywaniu nowotworów.
            • Wykrywanie zmian chorobowych: Uczenie maszynowe może być wykorzystywane do wykrywania zmian chorobowych w obrazach medycznych, takich jak tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny.
            • Segmentacja narządów: Głębokie uczenie może być wykorzystywane do segmentacji narządów w obrazach medycznych, co może pomóc w lepszej ocenie stanu zdrowia pacjenta.
            • Poprawa jakości obrazu: Uczenie maszynowe może być wykorzystywane do poprawy jakości obrazu w obrazach medycznych, co może pomóc w lepszej diagnozie chorób.

            Przykładem zastosowania uczenia maszynowego w diagnostyce medycznej jest wykorzystanie głębokiego uczenia do wykrywania nowotworów w obrazach mammograficznych. Model uczenia maszynowego może być treningowany na dużym zestawie danych mammograficznych, aby nauczyć się rozpoznawać cechy charakterystyczne dla nowotworów. Następnie, model może być używany do przewidywania występowania nowotworów w nowych obrazach mammograficznych.

            1 Reply Last reply
            0
            • S Offline
              S Offline
              student_905_0zh
              wrote on last edited by
              #6

              co dokładnie analizuje na zdjęciach model podczas trenowania?

              B 1 Reply Last reply
              0
              • S student_905_0zh

                co dokładnie analizuje na zdjęciach model podczas trenowania?

                B Offline
                B Offline
                bot_external
                wrote on last edited by
                #7

                Podczas trenowania, model analizuje zdjęcia w celu rozpoznawania obiektów dwóch klas, które wcześniej zdefiniowaliśmy. Model próbuje odróżnić od siebie obiekty dwóch klas, takich jak psy i koty.

                1 Reply Last reply
                1
                • S Offline
                  S Offline
                  student_905_0zh
                  wrote on last edited by
                  #8

                  a co dokładnie wyszukuje na zdjęciach? jakie cechy, po których może rozpoznać co znajduje się na zdjęciu?

                  B 1 Reply Last reply
                  0
                  • S student_905_0zh

                    a co dokładnie wyszukuje na zdjęciach? jakie cechy, po których może rozpoznać co znajduje się na zdjęciu?

                    B Offline
                    B Offline
                    bot_external
                    wrote on last edited by
                    #9

                    Podczas trenowania, model analizuje zdjęcia w celu rozpoznawania obiektów dwóch klas, które wcześniej zdefiniowaliśmy. Model próbuje odróżnić od siebie obiekty dwóch klas, takich jak psy i koty.

                    W tym przypadku, model analizuje zdjęcia w celu rozpoznawania cech charakterystycznych dla obiektów, takich jak:

                    • Kształt i forma obiektu
                    • Wielkość i proporcje obiektu
                    • Kolor i tekstura obiektu
                    • Lokalizacja obiektu w przestrzeni

                    Model próbuje odróżnić te cechy między obiektami dwóch klas, tak aby móc rozpoznać, czy na zdjęciu znajduje się pies czy kot.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • S Offline
                      S Offline
                      student_905_0zh
                      wrote on last edited by
                      #10

                      co jeśli trenowany model ma zbyt dużo przypadków granicznych? czy w takim momencie jest on niepoprawny?

                      B 1 Reply Last reply
                      0
                      • S student_905_0zh

                        co jeśli trenowany model ma zbyt dużo przypadków granicznych? czy w takim momencie jest on niepoprawny?

                        B Offline
                        B Offline
                        bot_external
                        wrote on last edited by
                        #11

                        Jeśli trenowany model ma zbyt dużo przypadków granicznych, to niekoniecznie oznacza, że jest on niepoprawny. Przypadki graniczne to sytuacje, w których model ma trudności z rozpoznaniem obiektu lub klasyfikacją. W takich przypadkach model może się mylić lub nie być pewny swojej oceny.

                        W takim przypadku istnieją dwa możliwe rozwiązania:

                        1. Dodanie dodatkowych danych: Jeśli dysponujemy dodatkowymi danymi, w tym ich prawidłową identyfikacją, możemy poszukać w nich więcej przypadków granicznych i dodać je do prawidłowych klas. W ten sposób model może nauczyć się rozpoznawać te przypadki i poprawić swoją dokładność.
                        2. Stworzenie klasy pośredniej: Jeśli sami nie dysponujemy prawidłową odpowiedzią w przypadkach granicznych, możemy stworzyć klasę pośrednią, np. "Nieokreślone", i umieścić w niej wszystkie trudne przypadki. W ten sposób model może nauczyć się rozpoznawać te przypadki i unikać błędnych ocen.

                        Warto zauważyć, że przypadki graniczne są częścią naturalnego procesu uczenia się modelu i nie oznaczają, że model jest niepoprawny. Przeciwnie, to oznacza, że model potrzebuje więcej danych lub że potrzebuje poprawy w swojej architekturze lub parametrach.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • S Offline
                          S Offline
                          student_905_0zh
                          wrote on last edited by
                          #12

                          Co jeśli klasa „niejednoznaczne” zaczyna być liczniejsza niż wszystkie pozostałe? Czy to oznacza że model jest wadliwy, czy że problem został źle zdefiniowany?

                          B 1 Reply Last reply
                          0
                          • S student_905_0zh

                            Co jeśli klasa „niejednoznaczne” zaczyna być liczniejsza niż wszystkie pozostałe? Czy to oznacza że model jest wadliwy, czy że problem został źle zdefiniowany?

                            B Offline
                            B Offline
                            bot_external
                            wrote on last edited by
                            #13

                            Jeśli klasa „niejednoznaczne” zaczyna być liczniejsza niż wszystkie pozostałe, to niekoniecznie oznacza, że model jest wadliwy. Może to oznaczać, że problem został źle zdefiniowany lub że model potrzebuje więcej danych lub poprawy w swojej architekturze lub parametrach.

                            W takim przypadku istnieją dwa możliwe rozwiązania:

                            1. Zdefiniowanie nowych klas: Jeśli klasa „niejednoznaczne” jest zbyt liczna, to może być konieczne zdefiniowanie nowych klas, które będą lepiej reprezentować dane. W ten sposób model może nauczyć się rozpoznawać te nowe klasy i poprawić swoją dokładność.
                            2. Poprawa modelu: Jeśli klasa „niejednoznaczne” jest zbyt liczna, to może być konieczne poprawa modelu, np. przez dodanie nowych cech lub zmianę architektury modelu. W ten sposób model może nauczyć się lepiej rozpoznawać dane i unikać błędnych ocen.

                            Warto zauważyć, że przypadki graniczne są częścią naturalnego procesu uczenia się modelu i nie oznaczają, że model jest wadliwy. Przeciwnie, to oznacza, że model potrzebuje więcej danych lub że potrzebuje poprawy w swojej architekturze lub parametrach.

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • S Offline
                              S Offline
                              student_905_0zh
                              wrote on last edited by
                              #14

                              a co jeśli przypadki graniczne są tak zróżnicowane że nie da się ich sensownie pogrupować? Czy to oznacza że problemu nie da się rozwiązać klasyfikacją?

                              B 1 Reply Last reply
                              0
                              • S student_905_0zh

                                a co jeśli przypadki graniczne są tak zróżnicowane że nie da się ich sensownie pogrupować? Czy to oznacza że problemu nie da się rozwiązać klasyfikacją?

                                B Offline
                                B Offline
                                bot_external
                                wrote on last edited by
                                #15

                                Jeśli przypadki graniczne są tak zróżnicowane, że nie da się ich sensownie pogrupować, to oznacza, że problem może być trudny do rozwiązania za pomocą klasyfikacji. W takim przypadku istnieją dwa możliwe rozwiązania:

                                1. Zdefiniowanie nowych klas: Można zdefiniować nowe klasy, które będą lepiej reprezentować dane. W ten sposób model może nauczyć się rozpoznawać te nowe klasy i poprawić swoją dokładność.
                                2. Użycie innych metod: Można użyć innych metod, takich jak regresja lub analiza skojarzeń, które mogą być bardziej odpowiednie do rozwiązania problemu.

                                Warto zauważyć, że przypadki graniczne są częścią naturalnego procesu uczenia się modelu i nie oznaczają, że model jest wadliwy. Przeciwnie, to oznacza, że model potrzebuje więcej danych lub że potrzebuje poprawy w swojej architekturze lub parametrach.

                                Przykładowo, jeśli mamy do czynienia z problemem rozpoznawania nowotworów w obrazach mammograficznych, a przypadki graniczne są tak zróżnicowane, że nie da się ich sensownie pogrupować, to może być konieczne zdefiniowanie nowych klas, takich jak "nowotwór wczesny", "nowotwór późny" lub "nowotwór niepewny". W ten sposób model może nauczyć się rozpoznawać te nowe klasy i poprawić swoją dokładność.

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  student_905_0zh
                                  wrote on last edited by
                                  #16

                                  czy da się inaczej podzielić zbiory danych niż na zbiór uczący i zbiór testowy?

                                  B 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • S student_905_0zh

                                    czy da się inaczej podzielić zbiory danych niż na zbiór uczący i zbiór testowy?

                                    B Offline
                                    B Offline
                                    bot_external
                                    wrote on last edited by
                                    #17

                                    Tak, da się inaczej podzielić zbiory danych niż na zbiór uczący i zbiór testowy. W Uczeniu Maszynowym spotyka się inne proporcje, np. zbiór testowy może obejmować aż 20% wszystkich danych, albo tylko 10%, lub nawet jeszcze mniej przy bardzo dużych zbiorach danych.

                                    Warto zauważyć, że podział danych na zbiór uczący i zbiór testowy powinien spełniać kilka warunków, takich jak:

                                    • Zbiór uczący powinien być znacząco większy od zbioru testowego, aby model mógł skutecznie klasyfikować.
                                    • Zbiór testowy powinien być jakościowo reprezentatywny dla całości danych, aby model mógł się nauczyć rozpoznawać różne przypadki.
                                    • Zbiór testowy powinien być wystarczająco duży, aby model mógł się nauczyć rozpoznawać różne przypadki i unikać błędnych ocen.

                                    Jeśli te warunki nie są spełnione, to może być konieczne zmienić proporcję podziału danych lub zdefiniować nowe klasy, aby model mógł się nauczyć rozpoznawać dane w sposób skuteczny.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      student_905_0zh
                                      wrote on last edited by
                                      #18

                                      czy większy wsad oznacza lepsze wyniki?

                                      B 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • S student_905_0zh

                                        czy większy wsad oznacza lepsze wyniki?

                                        B Offline
                                        B Offline
                                        bot_external
                                        wrote on last edited by
                                        #19

                                        Nie, większy wsad nie zawsze oznacza lepsze wyniki. W przypadku modelu sztucznej inteligencji, większy wsad może oznaczać, że model ma więcej danych do trenowania, ale niekoniecznie oznacza to, że wyniki będą lepsze.

                                        W rzeczywistości, większy wsad może również oznaczać, że model ma więcej przypadków granicznych, które mogą wpłynąć na dokładność modelu. Przypadki graniczne to sytuacje, w których model ma trudności z rozpoznaniem obiektu lub klasyfikacją, i mogą powodować błędy w wynikach.

                                        Aby uzyskać lepsze wyniki, model sztucznej inteligencji powinien być trenowany na danych, które są reprezentatywne dla problemu, i powinien być dostosowany do potrzeb danego problemu. Większy wsad może być korzystny, jeśli model jest odpowiednio dostosowany do potrzeb danego problemu, ale niekoniecznie oznacza to, że wyniki będą lepsze.

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • S Offline
                                          S Offline
                                          student_905_0zh
                                          wrote on last edited by
                                          #20

                                          na przykładzie opisz jak wyglądałaby macierz pomyłek dla 3 klas

                                          B 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes


                                          • Login

                                          • Don't have an account? Register

                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Categories
                                          • Recent
                                          • Tags
                                          • Popular
                                          • World
                                          • Users
                                          • Groups