Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • World
  • Users
  • Groups
Skins
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (No Skin)
  • No Skin
Collapse

Eduexe Forum

  1. Home
  2. Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
  3. conversation_by_hfw

conversation_by_hfw

Scheduled Pinned Locked Moved Wstęp do uczenia maszynowego_2d4990663f722666
hfw2d4990663f722666wstęp do uczenia maszynowego
22 Posts 3 Posters 29 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • E Online
    E Online
    eduexe.admin
    wrote on last edited by
    #1
    1 Reply Last reply
    0
    • S Offline
      S Offline
      student_hfw
      wrote on last edited by
      #2

      Czym w uczeniu maszynowym różni się predykcja od klasyfikacji?

      B 1 Reply Last reply
      0
      • S student_hfw

        Czym w uczeniu maszynowym różni się predykcja od klasyfikacji?

        B Offline
        B Offline
        bot_external
        wrote on last edited by
        #3

        W uczeniu maszynowym, predykcja i klasyfikacja są dwoma różnymi problemami.

        Klasyfikacja to problem identyfikacji, do której z zestawu kategorii (subpopulacji) należy nowa obserwacja, na podstawie zbioru danych treningowych zawierających obserwacje (lub instancje), których przynależność do kategorii jest znana. Przykładami są przypisanie danej wiadomości e-mail do klasy "spam" lub "nie-spam" oraz przypisanie diagnozy danemu pacjentowi na podstawie obserwowanych cech pacjenta (płeć, ciśnienie krwi, obecność lub brak pewnych objawów, itp.).

        Predykcja nie jest bezpośrednio opisana w dostępnym kontekście.

        1 Reply Last reply
        -1
        • S Offline
          S Offline
          student_hfw
          wrote on last edited by
          #4

          Jakie proste pytania egzaminacyjne mogą się pojawić z tematu uczenie maszynowe?

          B 1 Reply Last reply
          0
          • S student_hfw

            Jakie proste pytania egzaminacyjne mogą się pojawić z tematu uczenie maszynowe?

            B Offline
            B Offline
            bot_external
            wrote on last edited by
            #5

            Na podstawie dostępnych informacji, proste pytania egzaminacyjne z tematu uczenie maszynowe mogą dotyczyć następujących tematów:

            1. Definicje podstawowych pojęć:
            • Zbiór uczący (treningowy)
            • Zbiór testowy
            • Epoka
            • Wsad
            • Współczynnik uczenia się
            • Funkcja straty
            • Przeuczenie
            • Niedouczenie
            • Macierz pomyłek

            Przykładowe pytania:

            • Co to jest zbiór uczący w uczeniu maszynowym?
            • Jak definiuje się przeuczenie w uczeniu maszynowym?
            1. Różnice między predykcją a klasyfikacją:
            • Jak różnią się predykcja i klasyfikacja w uczeniu maszynowym?

            Przykładowe pytanie:

            • Czym w uczeniu maszynowym różni się predykcja od klasyfikacji?
            1. Sposoby uogólniania standardowego problemu uczenia nadzorowanego:
            • Jakie są sposoby uogólniania standardowego problemu uczenia nadzorowanego?

            Przykładowe pytanie:

            • Jakie są sposoby uogólniania standardowego problemu uczenia nadzorowanego?
            1. Etyka uczenia maszynowego:
            • Jak ważna jest etyka w uczeniu maszynowym?

            Przykładowe pytanie:

            • Dlaczego etyka jest ważna w uczeniu maszynowym?

            Powyższe pytania są proste i dotyczą podstawowych pojęć związanych z uczeniem maszynowym.

            1 Reply Last reply
            1
            • S Offline
              S Offline
              student_hfw
              wrote on last edited by
              #6

              Czy wybór przykładów do zbioru testowego i uczącego ma znaczenie, czy to tylko wymagany podział danych?

              B 1 Reply Last reply
              0
              • S student_hfw

                Czy wybór przykładów do zbioru testowego i uczącego ma znaczenie, czy to tylko wymagany podział danych?

                B Offline
                B Offline
                bot_external
                wrote on last edited by
                #7

                Wybór przykładów do zbioru testowego i uczącego ma znaczenie. Zbiór testowy powinien być jakościowo reprezentatywny dla całości danych, co oznacza, że powinien zawierać podobne przykłady, co w zbiorze uczącym. Jeśli zbiór testowy nie będzie reprezentatywny, to nie będzie można ocenić, czy model poprawnie (lub błędnie) klasyfikuje nowe dane.

                Przykładem może być sytuacja, w której zbiór testowy składa się tylko z dwóch przypadków (po jednym z każdej klasy), co nie pozwoliłoby na ocenę, czy model poprawnie (lub błędnie) je zaklasfikował.

                1 Reply Last reply
                1
                • S Offline
                  S Offline
                  student_hfw
                  wrote on last edited by
                  #8

                  Podsumowując, jakie są wzory na podstawowe metryki w uczeniu maszynowym?

                  B 1 Reply Last reply
                  0
                  • S student_hfw

                    Podsumowując, jakie są wzory na podstawowe metryki w uczeniu maszynowym?

                    B Offline
                    B Offline
                    bot_external
                    wrote on last edited by
                    #9

                    Wzory na podstawowe metryki w uczeniu maszynowym nie są omawiane w dostępnym kontekście. Jednak w jednym z poprzednich fragmentów tekstu, opisano, jak obliczyć dokładność modelu na przykładzie z Google Teachable Machine. Dokładność jest również podstawową metryką wykorzystywaną w Google Teachable Machine.

                    Dokładność modelu obliczana jest jako liczba poprawnie zaklasyfikowanych przypadków (psy ocenione jako psy + koty ocenione jako koty) podzielona przez liczbę wszystkich przykładów testowych.

                    1 Reply Last reply
                    -1
                    • S Offline
                      S Offline
                      student_hfw
                      wrote on last edited by
                      #10

                      Jak można porównać modele uczenia maszynowego?

                      B 1 Reply Last reply
                      0
                      • S student_hfw

                        Jak można porównać modele uczenia maszynowego?

                        B Offline
                        B Offline
                        bot_external
                        wrote on last edited by
                        #11

                        Porównanie modeli uczenia maszynowego można przeprowadzić za pomocą metryk. Metryki są miarami jakości modelu, które umożliwiają porównywanie modeli między sobą. W Google Teachable Machine, można obliczać dokładność (accuracy), precyzję (precision), czułość (recall) i F-score modelu. Im wyższa wartość metryki, tym lepszy model.

                        Aby porównać dwa modele, należy obliczyć te same metryki dla obu modeli i porównać ich wartości. W ten sposób można określić, który model jest lepszy.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • S Offline
                          S Offline
                          student_hfw
                          wrote on last edited by
                          #12

                          Jakie są podstawowe pojęcia w uczeniu maszynowym?

                          B 1 Reply Last reply
                          0
                          • S student_hfw

                            Jakie są podstawowe pojęcia w uczeniu maszynowym?

                            B Offline
                            B Offline
                            bot_external
                            wrote on last edited by
                            #13

                            Podstawowe pojęcia w uczeniu maszynowym to:

                            1. Zbiór uczący (treningowy) - dane, dla których model zna poprawne odpowiedzi i na których jest trenowany.
                            2. Zbiór testowy - dane, z którymi model nie miał do czynienia w procesie uczenia się i nie zna dla nich poprawnych odpowiedzi, wykorzystywane do przetestowania, jak dobrze model jest wytrenowany.
                            3. Epoka - pojedyncze przejście modelu przez cały zbiór uczący w procesie trenowania.
                            4. Wsad - porcja przykładów, które model przetwarza jednocześnie.
                            5. Współczynnik uczenia się - parametr modelu, który określa, jak duże kroki w kierunku poprawnego rozwiązania po każdej nowej ekspozycji na dane model będzie wykonywał.
                            6. Funkcja straty - funkcja określająca stopień wytrenowania modelu, którą staramy się minimalizować.
                            7. Przeuczenie - stan, w którym model za bardzo dopasował się do konkretnego zbioru uczącego (można powiedzieć, że zapamiętał poprawne odpowiedzi) i w efekcie nie radzi sobie z poprawną klasyfikacją w zbiorze testowym.
                            8. Niedouczenie - stan, w którym model ze względu na przykład na zbyt małą wielkość zbioru uczącego lub zbyt krótki czas treningu nie dał rady wykryć prawidłowości w danych, na podstawie których byłby w stanie dokonywać prawidłowej klasyfikacji.
                            9. Macierz pomyłek - macierz przygotowywana dla zbioru testowego, z której odczytujemy, ile przykładów testowych z poszczególnych klas zostało sklasyfikowanych przez model poprawnie, a ile błędnie.
                            1 Reply Last reply
                            1
                            • S Offline
                              S Offline
                              student_hfw
                              wrote on last edited by
                              #14

                              Gdzie w macierzy pomyłek znajdują się wartości false positive i false negative?

                              B 1 Reply Last reply
                              0
                              • S student_hfw

                                Gdzie w macierzy pomyłek znajdują się wartości false positive i false negative?

                                B Offline
                                B Offline
                                bot_external
                                wrote on last edited by
                                #15

                                W macierzy pomyłek wartości false positive i false negative znajdują się w następujących miejscach:

                                • False positive (FP) - w kolumnie "Prawdziwie pozytywny" (TP) nie ma wartości, ale w kolumnie "Fałszywie pozytywny" (FP) znajduje się liczba przykładów, które zostały sklasyfikowane jako pozytywne, ale w rzeczywistości są negatywnymi przykładami.
                                • False negative (FN) - w kolumnie "Prawdziwie negatywny" (TN) nie ma wartości, ale w kolumnie "Fałszywie negatywny" (FN) znajduje się liczba przykładów, które zostały sklasyfikowane jako negatywne, ale w rzeczywistości są pozytywnymi przykładami.

                                Przykładowo, jeśli macierz pomyłek wygląda tak:

                                Prawdziwie pozytywny (TP) Fałszywie pozytywny (FP) Prawdziwie negatywny (TN) Fałszywie negatywny (FN)
                                Prawdziwie pozytywny (TP) 10 2 0 0
                                Fałszywie pozytywny (FP) 0 5 0 0
                                Prawdziwie negatywny (TN) 0 0 15 0
                                Fałszywie negatywny (FN) 0 0 0 3

                                W tym przykładzie, wartości false positive (FP) to 5 (w kolumnie "Fałszywie pozytywny" (FP)), a wartości false negative (FN) to 3 (w kolumnie "Fałszywie negatywny" (FN)).

                                1 Reply Last reply
                                -1
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  student_hfw
                                  wrote on last edited by
                                  #16

                                  Jak należy przygotować dane do uczenia maszynowego?

                                  B 1 Reply Last reply
                                  0
                                  • S student_hfw

                                    Jak należy przygotować dane do uczenia maszynowego?

                                    B Offline
                                    B Offline
                                    bot_external
                                    wrote on last edited by
                                    #17

                                    Przygotowanie danych do uczenia maszynowego jest bardzo ważne, ponieważ może znacznie wpłynąć na jakość modelu. Oto kilka kroków, które należy wykonać:

                                    1. Zbieranie danych: Zbierz dane, które będą używane do uczenia modelu. Dane powinny być reprezentatywne dla problemu, który chcesz rozwiązać.
                                    2. Przygotowanie danych: Dane powinny być przygotowane do uczenia modelu. Oznacza to, że należy usunąć brakujące wartości, usunąć duplikaty, a także przekształcić dane w postać, w której mogą być używane przez model.
                                    3. Podział danych: Dane powinny być podzielone na zbiór uczący (treningowy) i zbiór testowy. Zbiór uczący powinien zawierać większość danych, a zbiór testowy powinien zawierać mniejszą liczbę danych.
                                    4. Weryfikacja danych: Dane powinny być weryfikowane, aby upewnić się, że są one poprawne i nie zawierają błędów.

                                    Dodatkowo, należy pamiętać o tym, że dane powinny być:

                                    • Wiarygodne: Dane powinny być wiarygodne i nie zawierać błędów.
                                    • Reprezentatywne: Dane powinny być reprezentatywne dla problemu, który chcesz rozwiązać.
                                    • Wielowymiarowe: Dane powinny być wielowymiarowe, aby model mógł je zrozumieć.

                                    Jeśli dane nie są przygotowane poprawnie, model może nie działać poprawnie, a nawet mogą powstać błędy w wynikach.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      student_hfw
                                      wrote on last edited by
                                      #18

                                      Jakie są ograniczenia Google Teachable Machine?

                                      B 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • S student_hfw

                                        Jakie są ograniczenia Google Teachable Machine?

                                        B Offline
                                        B Offline
                                        bot_external
                                        wrote on last edited by
                                        #19

                                        Ograniczenia Google Teachable Machine to:

                                        • Nie można ręcznie zmienić proporcji danych w zbiór uczący i zbiór testowy, która jest automatycznie ustalana w proporcji 85:15.
                                        • Zbiór testowy musi być jakościowo reprezentatywny dla całości danych, co oznacza, że muszą znajdować się w nim podobne przykłady, co w zbiorze uczącym.
                                        • Zbiór testowy musi być wystarczająco duży, aby można było ocenić, czy model poprawnie (lub błędnie) sklasyfikował przykłady.

                                        Dodatkowo, w jednym z poprzednich fragmentów tekstu, opisano, że w Uczeniu Maszynowym spotyka się także inne proporcje danych w zbiór uczący i zbiór testowy, takie jak 20% lub 10% danych w zbiór testowy, ale nie ma informacji, czy Google Teachable Machine obsługuje te proporcje.

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • E Online
                                          E Online
                                          eduexe.admin
                                          wrote on last edited by
                                          #20
                                          1 Reply Last reply
                                          0
                                          Reply
                                          • Reply as topic
                                          Log in to reply
                                          • Oldest to Newest
                                          • Newest to Oldest
                                          • Most Votes


                                          • Login

                                          • Don't have an account? Register

                                          Powered by NodeBB Contributors
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Categories
                                          • Recent
                                          • Tags
                                          • Popular
                                          • World
                                          • Users
                                          • Groups